Per 1 juli is het Uitvoeringsbesluit Wtza gewijzigd. Door deze wijziging moeten bepaalde (kleinschalige) zorgaanbieders pas vanaf 50 zorgverleners een interne toezichthouder hebben. Dit is een verhoging van de eerdere instellingsgrens van 25 zorgverleners.

De verhoging van de instellingsgrens geldt niet voor alle zorginstellingen.

Voor de volgende type zorgaanbieders blijft de verplichting tot het instellen van een interne toezichthouder bij 10 zorgverleners:

  • Instellingen die medisch specialistische zorg leveren;
  • Instellingen waar cliënten minimaal 24-uur verblijven;
  • Organisaties die thuiszorg of wijkverpleging

Deze wijziging roept belangrijke vragen op, zoals:

  • Wat betekent de verhoging van de instellingsgrens voor zorginstellingen met 25 tot 50 zorgverleners?
  • Mag je zomaar stoppen met intern toezicht?
  • Wat gebeurt er als al een aanvraag voor een toelatingsvergunning hebt ingediend?
  • Hoe kan abaud u helpen?

Wat betekent de verhoging van de instellingsgrens voor zorginstellingen met 25 tot 50 zorgverleners?

Zorginstellingen met 25 tot 50 zorgverleners waren tot 1 juli 2025 verplicht een interne toezichthouder te hebben. Wat betekent de verruiming van deze grens voor deze groep? In principe vervalt de verplichting, maar instellingen kunnen ervoor kiezen het intern toezichthoudend orgaan te behouden. Zeker bij groeiambities, complexe organisatiestructuren of situaties waarin sprake is van potentieel tegenstrijdig belang (bijvoorbeeld bij gecombineerde rollen van bestuurder en aandeelhouder), blijft onafhankelijk toezicht wenselijk.

Daarnaast stellen steeds meer zorgverzekeraars inkoopvoorwaarden waarin goed bestuur, transparantie en onafhankelijk toezicht expliciet worden benoemd. Ook kleinere zorginstellingen kunnen daarom gebaat zijn bij de borging van toezicht, al dan niet in een lichtere of alternatieve vorm.

Abaud ondersteunt bij de afweging of intern toezicht in specifieke gevallen proportioneel en wenselijk is.

Mag je zomaar stoppen met intern toezicht?

Niet altijd. Als u overweegt het intern toezichthoudend orgaan op te heffen, is het van belang eerst goed te beoordelen of dit juridisch en praktisch mogelijk is. Het antwoord hangt af van de statuten, de governance-structuur en van eventuele eisen van externe partijen.

Wanneer in de statuten is vastgelegd dat er een interne toezichthouder is, vereist het opheffen daarvan een statutenwijziging via de notaris. Ook geldt dat voor bepaalde besluiten—zoals op het gebied van strategie of financiën—de instemming van de raad van toezicht of commissarissen verplicht kan zijn.

Daarnaast is het van belang om na te gaan of externe partijen zoals zorgverzekeraars, gemeenten of subsidieverstrekkers specifieke eisen stellen aan intern toezicht, bijvoorbeeld als voorwaarde voor contractering of verantwoording. In dergelijke gevallen kan het beëindigen van het intern toezicht serieuze gevolgen hebben.

Wat gebeurt er als al een aanvraag voor een toelatingsvergunning hebt ingediend?

Heb je als zorgaanbieder recent een toelatingsaanvraag ingediend bij het CIBG en voldoe je sinds 1 juli niet meer aan de verplichting voor een interne toezichthouder? Dan wordt je aanvraag op de gebruikelijke manier behandeld zolang je aan alle voorwaarden voldoet.

Hoe kan abaud u helpen?

Overweeg je om het intern toezichthoudend orgaan op te heffen? Abaud helpt bij het beantwoorden van de vraag of dat juridisch en praktisch mogelijk is. Daarbij wordt gekeken naar statuten, governance-afspraken, besluitvormingsprocessen en eisen van externe partijen zoals zorgverzekeraars.

Daarnaast biedt Abaud ondersteuning bij:

  • het uitvoeren van een proportionaliteitsafweging;
  • het begeleiden van een statutenwijziging;
  • het herinrichten van governance- en toezichtstructuren;
  • het opstellen van onderbouwing richting stakeholders zoals verzekeraars of inspectie;
  • het vormgeven van alternatieve toezichtvormen indien volledige opheffing niet wenselijk is.

Zo ontstaat een zorgvuldige en toekomstbestendige inrichting van toezicht, passend bij de schaal en ambities van de organisatie.

 

Deel dit artikel