Op 1 september 2024 wordt de Regeling transparantie zorgaanbieders aangescherpt wat betreft informatieverstrekking jegens de cliënt. Vanaf dat moment moeten zorgaanbieders, die geen contract hebben, cliënten vooraf actief en aantoonbaar informeren of de niet-gecontracteerde zorg gevolgen heeft voor hun vergoeding.

De informatievoorziening moet dus actief en aantoonbaar zijn naar de cliënt nog voordat wordt gestart met de zorgverlening van niet-gecontracteerde zorg.

In Nederland verandert het zorglandschap en stijgen de zorgkosten. Een gevolg hiervan is dat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg onder druk komen te staan. Informatieverstrekking is een middel om cliënten te helpen bij de keuze wat voor hen de best passende zorg is. Voor een goede keuze hanteert het NZa als uitgangspunt dat informatie die cliënten nodig hebben:

  • actueel en relevant moet zijn;
  • moet aansluiten bij de vaardigheden van de cliënt;
  • juist, vindbaar en vergelijkbaar is.

Daarnaast moet het voor mensen duidelijk zijn welke zorg wel of niet verzekerd is en wat de vergoeding van zorg is. Om te voorkomen dat cliënten geconfronteerd worden met een onverwachte nota wordt van zowel zorgverzekeraars als van zorgaanbieders verwacht dat zij de juiste informatie tijdig verstrekken, zodat een cliënt een goede zorgkeuze kan maken.

Abaud beschikt over de juiste en relevante juridische kennis als het gaat om de vernieuwde Regeling transparantie zorgaanbieders. Abaud helpt jou als zorgaanbieder graag bij de check of de informatieverstrekking aantoonbaar en actief is en zo nodig bij aanpassing daarvan. Abaud maakt zorg mogelijk.

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 

Lees ook: 

 

Deel dit artikel