Victory Village ondersteunt mensen die het gevoel hebben vast te lopen in de maatschappij. Grondlegger Rob Hoek startte de kliniek drieënhalf jaar geleden. Uit eigen ervaring weet hij hoe belangrijk het is mensen te zien, horen en begrijpen. En vanuit die verbinding te werken aan herstel. Recent breidde de praktijk uit onder begeleiding van abaud.

Vanuit vrijheid, compassie en saamhorigheid ondersteunt Victory Village naar een nieuwe manier van leven. De ondersteuning is specifiek gericht op herstel van verslaving, maar ook andere hulpvragen zijn welkom. De kliniek startte met intensieve ambulante begeleiding aan de hand van een gestructureerde methodiek. En biedt inmiddels ook een behandelprogramma gebaseerd op het 12 stappen Minnesota model.

Hoek vertelt vanuit passie: ‘De vraag naar behandeling was allereerst een wens van onze cliënt. We hadden dat idee zelf ook al een tijdje. En we wisten: begeleiden is één ding. Als we ook willen gaan behandelen, hebben we iemand nodig met expertise op het gebied van bedrijfsvoering. We zijn online gaan zoeken. Een relatie tipte abaud. Zo zijn we met Bas en Maud in contact gekomen.’

Uitbreiding naar behandeling

Bij het eerste contact werkte Victory Village vanuit de wet langdurige zorg (Wlz) en wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Met de uitbreiding naar behandeling, werken ze nu ook vanuit zorgverzekeringswet (Zvw). ‘Vanuit de inhoud een hele logische stap, maar in de bedrijfsvoering komt daar heel veel bij kijken. Dat had ik vooraf niet kunnen bedenken.’

Digitaal maar toch dichtbij

Victory Village zit in Drachten, een eindje op afstand van abaud. ‘Na een startsessie op kantoor in Utrecht, hebben we alles digitaal gedaan. Dat heeft helemaal niet belemmerd qua gevoel van verbinding. abaud heeft zoveel kennis en expertise in huis, dat voelde meteen vertrouwd. Ze zijn toegankelijk en als nodig schakelen zij ook weer met andere experts. Een hele fijne manier van samenwerken.’

Van idee naar werkelijkheid

‘Onze startvraag was: “Wij willen ambulante dagbehandeling, hoe kunnen we dat doen?” abaud heeft in kaart gebracht wat we precies wilden en van daaruit een plan gemaakt. We hadden 4 fases plus een projectplanning. Aan de hand van de planning wist ik wat zij deden en wat ze van mij verwachtten. Zo zijn we door die fases gegaan. We zijn van eenmanszaak naar holding gegaan. We hebben een meerjarenplanning en meerjarenbegroting gemaakt. Het hele kwaliteitsmanagementsysteem opgezet. Een planning gemaakt voor het personeel. Zo hebben we een hele mooie basis gelegd voor de organisatie. Zonder abaud hadden we hier niet gestaan.’

  • Jaar van oprichting: 2021
  • Aantal medewerkers: 13
  • Ondersteuning: Kwaliteitsmanagement en advisering
  • Sector: GGZ