Veronica Risch is ruim 10 jaar ondernemer in de GGZ. Tot 1 januari van dit jaar was ze eigenaar en algemeen directeur van Focus GGZ. In abaud vond Risch de partner die ze zocht om de organisatie te professionaliseren en klaar te maken voor de verkoop. ‘Het stond als een huis. Dat was erg waardevol. Zodat je het bedrijf als verkoper ook met een goed gevoel achterlaat.’

Wat heeft abaud voor jullie gedaan?

‘Toen onze vaste financieel ondersteuner uitviel, heeft abaud het hele financiële stuk voor ons opgepakt. Het debiteurenbeheer, de administratie, het indienen van de jaarverantwoordingen. Dat vereist specialistische kennis. De processen zijn volledig op orde gebracht. Uiteindelijk hebben we alle jaarverantwoordingen opnieuw ingediend.’ Daarnaast is het kwaliteitsmanagement opnieuw ingericht. ‘Er staat nu een waardevol en efficiënt systeem dat processen makkelijk inzichtelijk maakt. Wil je iets weten? Zoek het op. Is er een klacht? Leg het vast. Het vraagt een tijdsinvestering van een paar weken maar als het eenmaal staat, dan kan de hele organisatie ermee werken.’

Wat is kenmerkend in de aanpak van abaud?

‘Een gedegen aanpak, vanuit kennis en expertise. Goed gestructureerd, concreet en teamgericht. abaud heeft een teamdag opgezet en begeleid en het team meegenomen in de plannen. Wat gaat er gebeuren, waarom op deze manier. Alles was onderbouwd met cijfers, met wet- en regelgeving en met ervaring bij andere instellingen.

Zo is de organisatie geprofessionaliseerd. En toen?

‘Toen was het tijd voor de verkoop. Er stond een gezonde, goed gestructureerde organisatie. Een mooi bedrijf met op dat moment 23 medewerkers. De volgende stap kon alleen onder een grotere paraplu. Dus ben ik gaan kijken naar een koper. abaud heeft veel ervaring met fusies en overnames en heeft me gedurende het gehele verkooptraject begeleid. Dat was heel waardevol. Mede door de begeleiding van abaud heb ik voor het bedrijf gekregen wat het waard was.

Aan wie zou je abaud aanbevelen?

‘Aan iedere kleinere zorgondernemer. Ook als je al langer bestaat. Juist dan ontstaan er inefficiënties in processen.’

‘Ik gun het iedere zorgorganisatie om een professionaliseringslag als deze te maken.’ 

Focus GGZ was de eerste klant van abaud. De dienstverlening aan Focus GGZ bood abaud in de vorm van de supportdiensten Financiële administratie as a service, Kwaliteitsmanagement t.b.v. HKZ certificering en advies op het gebied van Business Development.

Over Focus GGZ

  • Jaar van oprichting: 2018
  • Aantal medewerkers: 23
  • Doel: Financiële administratie as a service, Kwaliteitsmanagement as a service en advies op het gebied van Business Development
  • Sector: GGZ