Uit de communicatie van de Vrouwenkliniek spreekt warmte en inclusiviteit. Het logo toont twee vrouwen zij aan zij, geschilderd en geaccentueerd met een warme, aardse kleur. Op de website staat opvallend veel patiëntinformatie waaronder uitgebreide informatie over het zorgaanbod en de behandelingen. Robertson: “We creëren omstandigheden waardoor mensen zich veilig en vertrouwd voelen. We behandelen iedereen gelijkwaardig. In de kliniek werken mensen uit alle lagen van de samenleving. Met elkaar spreken we heel wat talen.”
Kwaliteitsmanagement naar een hoger plan
De Vrouwenkliniek werkt al sinds de start met een externe kwaliteitsadviseur. Robertson: “Dat werkte op zich goed. Maar met de uitbreiding naar de tweede kliniek was er meer nodig.” Via haar netwerk kwam Robertson in contact met abaud. “Onderdeel van het traject was de overstap naar een nieuw kwaliteitssysteem. Voorheen werkten we met twee of drie systemen. Onder begeleiding van abaud zijn we overgegaan naar QareBase. Ons kwaliteitshandboek is daarin overgezet. Het voordeel van QareBase is dat er functionaliteiten in zitten, die ons ondersteunen met onze PDCA-cyclus. De inrichting van het handboek, die abaud heeft gemaakt, maakt het makkelijk om zaken te vinden. Dat is niet alleen handig voor ons maar ook voor een audit.”
Voor het hele jaar afspraken
Kwaliteitsmanagement vraagt onderhoud. Robertson: “abaud denkt mee over verdere procesverbetering, doet de voorbereiding van audits en ondersteunt bij systeemupdates. We hebben afspraken voor het hele jaar.” De tijd die abaud maakt om uitleg te geven aan het team, noemt Robertson als pluspunt. “Maud de Wildt is onze contactpersoon. Ze is heel praktisch, ze weet veel en kan goed verbinding maken met het team. Ze werkt veel samen met onze eigen kwaliteitsmedewerker. Zo hebben we vanuit extern een goede aanvulling op wat we zelf al in huis hebben.”
Rust en ruimte
Robertson: “Kwaliteitsdossiers vragen altijd veel aandacht. Positief effect van de manier waarop we het nu hebben ingericht is overzicht, waardoor rust en ruimte ontstaat. Dat gun ik iedere ondernemer in de zorg.”
Over De Vouwenkliniek
- Jaar van oprichting: 2008
- Aantal medewerkers: 17
- Ondersteuning: Kwaliteitsmanagement as a service
- Sector: Zelfstandig behandelcentrum